Skrevet av Emne: 1932 ford norsk varebil  (Lest 6100 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget røyskatten

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
1932 ford norsk varebil
« på: 23. januar 2008, 19:02 pm »
er det noen som sitter inne med bilder av dei norsk produserte varebilene? veit ut av papirene på ramma mi at den må vere levert til norge som ein bil beregnet til å bygge varebil av,har finne noe rammeverk på fyllinga av tre som da er blitt bekledd med blikk som mest sansynelig har vert på bilen min.står registrert som varebil,men er jo ikke ein delivery?
lykkelig er den med masse skrot,og eg har mye!

Utlogget terjekl

• Administrator
  • Knowitall
  • *
  • Rodders were the first Recyclers!
    • Glommarodders
Re: 1932 ford norsk varebil
« Svar #1 på: 24. januar 2008, 08:33 am »
En kompis av meg kjøpte en 32 som opprinnelig var levert som chassie med front til Europa.
(Jeg kjente til bilen lenge... , men desverre var det ikke jeg som endte opp med den... til tross for masing på eier om kjøp i over 20 år fra min side...)
Back to topic:
Denne bilen var i følge eier en 33 modell, hvilket vil tilsi at den sikkert ble montert i 33. Den hadde personbilramme og front, men commercial grillkappe. I følge opplysninger hadde også denne et varebilkarosseri av tre kledd med blekk. (Karosseriet forsvant på 60-tallet da bilen stod lagret litt for nærme en låve som brant. Chassie med front ble brukt som gårdsbil/traktor til langt ut på 80-tallet.)
Back to topic (igjen...):
Karroseriet skulle visstnok være norskbygget i Grimstad... (Jeg skal høre litt med nåværende eier og komme tilbake med eventuellt svar) Desverre tror jeg ikke det finnes bilder av den :-( (Det første bilde jeg tok av den er fra 1981, og da var allerede karosseri borte...)
« Siste redigering: 24. januar 2008, 08:39 am av terjekl »

Utlogget røyskatten

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #2 på: 24. januar 2008, 14:02 pm »
virker nesten som det har samme historie.er reg som ein 33mod 2 seter lukka varebil og har hatt tre/blikk kaross.avskiltet i 61 og ribba for karroseri og brukt som traktorbil. og deretter forlatt på dynga hjeme,til den blei oppdaget av meg for eit par årsiden. hadde vert moro og hatt noe historikk og bilder av dei.

Utlogget karlen

• Medlem NSRA
  • n00b
  • *
« Svar #3 på: 25. januar 2008, 14:39 pm »
hei.Er det forskjell på rammene på personbilene og pick-upene på 32 modellene?Vet at det ble solgt 33modeller av pick up i USA som så ut som 32modeller,eller en blanding av 32/33modell.Bilene har ihvertfall 32radiatorkappe (commercial?)og 32skjermer . Bilde av en slik pick-up rod i Wheels (feb.2005).Ikke sikkert dette har noe med de norskbygde varebilene å gjøre,tenkte bare på at det var interresant.Er ganske sikker på at jeg har sett bilde av en slik norskbygd varebil et sted...husker bare ikke hvor for øyeblikket.. :) etterforskning pågår.                         

Utlogget røyskatten

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #4 på: 29. januar 2008, 22:57 pm »
trudde det var samme type ramme på pickup og dei andre,(model B)untatt lastebil (model BB)som er kraftigere,korriger meg vis eg tar feil! vis du ser på det bilde/artikkel som du hendviser så burde det vere mulig å se om det er samme type ramme,tenkte da på siden av ramma. som er særegent for 32.den innpressa profilen? bilder hadde vert knall! ;D

Utlogget røyskatten

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #5 på: 14. februar 2008, 22:38 pm »
er det noen som har noe mere info om denne bedriften i grimstad?

Utlogget bajas

• Medlem NSRA
  • Knowitall
  • *
« Svar #6 på: 14. februar 2008, 23:03 pm »
Jeg er fra Grimstad, men er ung vet du og kjenner ikke til d dere sier, men gi meg noe info så skal j gjerne hjelpe, har jo bestefar til dama som vet d meste... men gi meg noe dere så skal j gledli hjelpe....  ;)
Wrenches in dah house :)

Utlogget røyskatten

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #7 på: 14. februar 2008, 23:11 pm »
En kompis av meg kjøpte en 32 som opprinnelig var levert som chassie med front til Europa.
(Jeg kjente til bilen lenge... , men desverre var det ikke jeg som endte opp med den... til tross for masing på eier om kjøp i over 20 år fra min side...)
Back to topic:
Denne bilen var i følge eier en 33 modell, hvilket vil tilsi at den sikkert ble montert i 33. Den hadde personbilramme og front, men commercial grillkappe. I følge opplysninger hadde også denne et varebilkarosseri av tre kledd med blekk. (Karosseriet forsvant på 60-tallet da bilen stod lagret litt for nærme en låve som brant. Chassie med front ble brukt som gårdsbil/traktor til langt ut på 80-tallet.)
Back to topic (igjen...):
Karroseriet skulle visstnok være norskbygget i Grimstad... (Jeg skal høre litt med nåværende eier og komme tilbake med eventuellt svar) Desverre tror jeg ikke det finnes bilder av den :-( (Det første bilde jeg tok av den er fra 1981, og da var allerede karosseri borte...)

var dette er tenkte på ;)

Utlogget Roadsters49

• n00b
  • *
« Svar #8 på: 01. mars 2008, 22:16 pm »
Her er et bilde av en 1932 modell varebil.

Utlogget røyskatten

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #9 på: 04. mars 2008, 21:54 pm »
har du noe mere info om bilen? eller er det eit gamelt bilde du har kommet over? ::)

Jan

• Gjest
« Svar #10 på: 04. mars 2008, 22:10 pm »
Mistenker at her er det en slags plan siden skiltet er sladda. ;D

Utlogget Roadsters49

• n00b
  • *
« Svar #11 på: 04. mars 2008, 22:29 pm »
Hei

Hemmelig nummer :-) Jeg eier denne bilen så jeg kan ordne med flere bilder av hvordan den ser ut idag. Den er i relativt "god" stand da den alltid har blitt lagret inne på en låve. Dette er en norsk, godt brukt varebil med 4 cyl motor.  Det er samme ramme på denne som på personbilene.Denne var førstegang registrert i 1934. Aner ikke hvor karrosseriet er bygd, så det hadde vært interessant om det dukket opp bilder av andre slike til sammenligning

Jeg holder fortiden på med restaurering av ramme og driverk, karrosseriet står lagret en annen plass. Kan ta bilder av det i løpet av våren og sende deg.

Utlogget røyskatten

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #12 på: 04. mars 2008, 23:13 pm »
hva er videre plan med bilen? regner med at du også komer til å bytte til eit anna kaross ettervert! her er det kjøpt inn eit engelsk tudoor som erstatning.(siden det var kun igjen 8% av det orginale)men bilder hadde vert moro det!
send meg ein pm med tlfnr så kan vi ta ein prat!!

Utlogget Roadsters49

• n00b
  • *
« Svar #13 på: 04. mars 2008, 23:32 pm »
Ja du har så rett, skal bygges som roadster i 40 tallstil, "trimmet"sideventil v8, firestone 7.00 16 og 5.50 16, 39 kasse ,32 heavy frontaxle,ikke droppet foreløpig. dvs bruke mest mulig gamle orginaldeler.  Varebil karrosseriet får stå lagret foreløpig. Hvilke planer har du med din, blir kanskje mer moderne ombygging eller?
« Siste redigering: 05. mars 2008, 00:30 am av Roadsters49 »

Utlogget røyskatten

• Medlem NSRA
  • Wannabe
  • *
« Svar #14 på: 05. mars 2008, 19:47 pm »
hva stilen blir til slutt er eg ikke heilt sikker på enda,men planen er å bygge opp bilen med mest mulig ford deler usa/tysk hva som helst.med 302 c4 korta 8,8" aksel ifs og k-link,skjermer.så det blir nok ein rod med komfort med nyere deler en det du har tenkt å bruke.er mest delesanking og leiting etter nye deler som går ann å bruke.siden eg bare hadde ramme og torpedovegg som utgangspunkt.