Skrevet av Emne: pontiac ramme 1946-1948 (oldsmobile 46-48?) jaguar aksler og t-56 Kjøpes  (Lest 2585 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 48silverstreak

• n00b
  • *
Har planer om å bygge et rod chassis til min 1948 pontiac. Trenger ramme å bygge på. Rammen har akselavstand på 310cm, muligens oldsmobile har lik ramme? og 41-46mod? (kan maile målsatte tegninger  av pontiac ramma hvis noen har mulighet for å sjekke) komplette jaguar mark x eller xj6 aksler med ramma/oppheng til bakaksel gjerne den nyere typen med skivene ute ved navet. og mest mulig komplet forstilling (tannstang, stabstag,mm). t-56 manuel gearbox for chevy smalblock  helst komplett med svinghjul clutsjhus mm. Taknemmelig for tips om ramme, skoksvrak og lignende ::).    tlf 90856112 

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
Høres ut som en artig plan. Er enig med deg at Jaguar aksel med skivene ute ved felgene nok er å foretrekke pga alder og deletilgang.
Jeg bygger selv med eldre Jaguar aksel, T56 gearkasse og Mustang II forstilling.

Mener å ha lest over på det svenske SSRA hot rod forumet at Jaguar forstilling på rod gir veldig dårlig svingradius. Kanskje noe å sjekke ut litt før du bestemmer deg.
Jaguar aksler fra "nyere" biler med skivene ute ved felgen får du antakelig tak i like billig tak i hos en vanlig norsk hugger, som f.eks her. Da vet du ofte km stand på den også, noe som er en stor fordel mht om overhaling er nødvendig eller ikke. Står en 89 modell hos Vazelina Bilopphøggeri: http://www.vazelinabilopphoggeri.no/?gclid=CPiwosSY4aUCFQaGDgod4zLbzw

Har ikke satt meg inn de forskjellige breddene denne akselen kommer med, men nyere Jaguarer er temmelig "breie over baken". Har du sjekket hvordan mulighetene er for å korte den? Tenker f.eks på om det er aluminium drivaksler eller bærende deler? Kan være et problem å få sveist bra etter evt. korting. Eller kanskje finnes det ferdig lagde deler for å korte ned akselen? AC Cobra kit car folket i England bruker denne akselen en del tror jeg.

T56 kassa fra Chevrolet 1993-1997 LT1 motor har 0,5 i overdrive på 6. gearet. Regner med det er den kassa du er på utkikk etter, for det er kun den som passer rett på Chevrolets small block. T56 kassa fra Ford, Chevrolet LS motorer eller fra Dodge Viper må bygges ganske mye om for å passe en 1.gen Chevrolet Small block.
Skal du ha nytte av 0,5 i overdrive, bør du ha en bakaksel med rundt 4:1 i utveksling (jeg har 4,09:1). Aksler fra Jaguarer med kraftige motorer har gjerne utveksling på rundt 2,9:1 som vil være en dårlig kombinasjon sammen med LT1 T56 kassa.

Chevrolets 1. gen small block fra etter 1987 bruker samme svinghjul som LT1(small block 2. gen) motoren. Dvs at får du tak i en LT1 kasse med svinghjul, clutch osv inkludert, er det bolt on på en 87 eller nyere 1.gen small block.
Small blocks eldre enn 87 har et annet boltmønster i bakkant av veiva og kan ikke bruke LT1 svinghjulet. De må ha et svinghjul spesial laget for nettopp denne kombinasjonen. Det koster ikke mer enn et vanlig svinghjul, men du får neppe tak i det brukt.
Og et standard svinghjul for small blocks eldre enn 87, kan ikke brukes sammen med T56 kassa.
« Siste redigering: 10. desember 2010, 08:46 am av Hotrodder »
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget thomas

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
Jaguaraksel, se link.

http://www.ssra.org/start/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=63

Thomas.

Ooops. linken fungerer visst ikke helt som jeg tenkte. Kopierte annonsen. ;D

Div. blandat
Moderator: Fleet

Sida 1 av 1
  [ 1 inlägg ]   
  Bevaka denna tråd | Lägg till som bokmärke | Utskriftsvänlig version | Skicka som e-post till en vän  Föregående tråd | Första olästa inlägg | Nästa tråd 

Författare Meddelande
PANEL-53   Inläggsrubrik: Div. blandatPostat: mån 13 dec, 2010 21:11 

Wannabe Rodder

Inlägg: 45  Jaguar bakaxel, diffad, 1520 bred, ca. 3.10vxl., med bromsar. 2500:-Cheva aut. Th 200. 1000:-
Dörrar Cheva P-U 41-46. 600:-st
Motorhuvar till ovan. 1000:-st
Innerpaneler till dörrar, som ovan. 500:-st
Framaxel till Cheva P-U 41-54, komplett med trummor. 1500;-
Div delar till grillen.
1st hytt till Cheva P-U, 41-46, behöver en del jobb, dock ingen rostlagning.
Finns säkert mer delar som blivit över, ring och kolla.

Mvh
Stefan
0705-346683

« Siste redigering: 13. desember 2010, 22:18 pm av thomas »

Utlogget 48silverstreak

• n00b
  • *
Hei takker for innspill og synspugnter :D. Det med at csb motorene fikk forandra boltmønster bak på veiva viste ikke jeg fra før. 
Angående bredda på jaguar akslingene  så er orginal sporvidde bak på pontiac 1948 61" (156,2cm), den har felger som bygger 3" inn og 2" ut, det vil si at totalbredda på akslingen er ca 161cm, total bredde på bilen er 190cm . xj6 som er den bredeste av gammel typen jagg aksel er 58" (147,3cm). finner ingen info om bredda på nyere jagg aksler (noen som vet?). jeg har plass til en relativt bred aksel. Grunnen til at det blir stor styreradie med jaguar forstilling, er at de GAMLE jagg forstillingene er konstruert for smale felger, regner med det er bedre på nyere forstillinger (vet det ikke men har smale dekk) ,Jeg kjører med  6,50-16r ww dekk som jeg tenker å beholde. Har selv også vurdert Mustang II bassert forstilling, men finner ingen som passer til pontiac 48 (rammeclipp ikke aktuelt). når det gjelder girbox så har jeg en på gang for 1500sek. Den er fra en Pontiac TransAm 95 mod, den skal etter det jeg forstår passe på csb motor?
Ellers anser jeg at rama er selve grunnsteinen i et slik projekt, så jeg aventer å kjøpe Hjulopphengsdeler til en ekstra ramme er i hus, (noen må da kjenne til en slik ramme?)  Girboxen skal derimot kjøpes og monteres snarest! da jeg IKKE liker automat 8)       

Utlogget Hotrodder

• Medlem NSRA
  • Guru
  • *
Jeg tror også den kassa vil passe, men sjekk for sikkerhets skyld opp når LS1 motorene kom i Trans Am. Jeg tror LS1 kun var i Corvette i '95 men er ikke sikker.

Er enig i at 3 pedaler er mye mer gøy enn 2, men i min bil (34 Ford) blir det innmari trangt! Bilen er lav og for å unngå at bånnpanna på motoren blir laveste punkt, hevet jeg motoren ca 1" høyere enn "vanlig". For å bedre vektfordeingen på bilen er motoren også plassert ganske langt bak med torpedovegg som er bakoverflyttet 10 cm i midten.
Dette gjør igjen at gearkassedekselet inni bilen blir temmelig stort! Gasspedalen må antakelig plasseres litt høyt for å få den langt nok mot høyre, med en liten forhøyning i gulvet under for at foten skal "nå opp" til den.
Plass til å strekke ut venstrefoten forbi clutchen er helt utelukket.

Har du sjekket om Fat Man Fabrication lager MII kit for din bil? De reklamerer med at de lager disse settene til nær sagt hva som helst av ramme-biler.
Er forøvrig enig i at "frame stubs" blir litt feil. Kan vel få godkjenningsproblemer med det også, kanskje...
« Siste redigering: 16. desember 2010, 10:54 am av Hotrodder »
Good judgement comes from exerience, and a lot of that comes from bad judgement.

Utlogget terjekl

• Administrator
  • Knowitall
  • *
  • Rodders were the first Recyclers!
    • Glommarodders
Sitat
Har selv også vurdert Mustang II bassert forstilling, men finner ingen som passer til pontiac 48 (rammeclipp ikke aktuelt).

Hvis ramma de er lik som på 1946-48 Chevrolet kan du kikke på Anikken Wiens 47 Fleetline
http://www.frantzenracing.com/FRForum/forum/viewtopic.php?f=37&t=2573&start=15
(Cato Oppsethmyren -Frameworks) der mener jeg at det sitter en bolt-on Mustang II forstilling...